Novinky z poisťovníctva

Prémiová značka Genezis predstavila svoj prvý elektromobil

(30.4.2021)

Genezis je divízia juhokórejskej automobilky Hyundai Motor Group, ktorá vyrába luxusné automobily. Pred niekoľkými týždňami predstavila svoj prvý plne elektrický model, ktorý dostal označenie G80. Auto disponuje elektromotormi s výkonom 136 kW a z 0 na 100 km/h dokáže zrýchliť za 4,9 sekundy. Tiež je vybavený systémom Disconnector Acutator System (DAS), vďaka ktorému je možné pripájať a odpájať motor a tiež aj hnací hriadeľ. V praxi to znamená to, že auto je schopné automaticky prepínať medzi pohonom dvoch kolies a všetkých štyroch kolies. Vďaka tomu vozidlo zníži spotrebu elektriny a zvýši dojazd.

O tom, že model je kvalitne spracovaný po technickej stránke svedčí aj fakt, že využíva systém Active Noise Control-Road (ANC-R), ktorý dokáže tlmiť rušivé zvuky z okolia. Okrem toho vo vozidle nájdete aj prepracovaný navigačný systém a kvalitné predné kamery. Automobil má veľmi dobre navrhnutú aj svoju ekologickú stránku. Je vybavený solárnymi panelmi, ktoré sa nachádzajú priamo na streche a v interiéri možno nájsť recyklované drevo a látky, ktoré sú vyrobené z PET fliaš.

Hyundai už čoskoro na trh uvedie nový model i20 N

(17.10.2020)

Nie je to tak dávno, čo kórejský automobilový výrobca Hyundai predstavil na trhu model i30 N a neskôr aj praktický i30 Fastback, ktoré sa medzi motoristami stali za krátku dobu veľmi obľúbené. Úspech týchto modelov však prekvapivý nebol. Hyundai postavil na čelo tejto divízie Alberta Biermanna, ktorý sa podpísal pod úspech BMW M. Dobrou správou pre nadšencov týchto kvalitných automobilov je, že i30 N neostane jediným takýmto modelom. Automobilka najnovšie predstavila jeho menšieho príbuzného, ktorý vychádza z novej generácie Hyundai i20. Nový model i20 N bude vybavený manuálnou prevodovkou so šiestimi stupňami, predpokladá sa však, že časom príde na trh aj verzia s automatickou prevodovkou. Mechanické radenie umožní tomuto modelu zrýchliť na stovku za 6,7 sekundy, pričom najvyššiu rýchlosť vie dosiahnuť až 230 km/h. Auto dostalo aj prídavné stabilizátory a výstuhy, tiež upravenú zadnú nápravu a vylepšené brzdy s kotúčmi väčšími o 40 mm. Vodiči sa môžu tešiť aj na prepracované elektronické systémy a kvalitné pneumatiky Pirelli.

Vďaka mnohým vylepšeniam sľubuje nový model veľké potešenie z jazdy. Ďalšou dobrou správou je, že jeho cena by oproti jeho staršiemu súrodencovi i30 N mala byť nižšia. Presná suma zatiaľ nie je známa, na tú si treba ešte počkať. Predaj tohto modelu je naplánovaný na druhý kvartál roku 2021.

Aký bude nový crossover Kia XCeed?

(17.6.2019)

Koncom júna oficiálne predstaví Kia nový mestský crossover XCeed. O tom, že novinka od kórejskej automobilky bude naozaj výnimočná svedčí nie len moderný a prepracovaný dizajn, ale aj vybavenie automobilu. Vzhľad nového crossovera (CUV) má byť alternatívou k tradičným SUV. Nová Kia XCeed má zvýšený posed vodiča a zníženú bočnú líniu, vďaka čomu má vzhľad toho vozidla v porovnaní s tradičnými SUV športovejší charakter. Na prednej časti sa nachádza prepracovaná maska chladiča a netradične úzke natiahnuté svetlomety. Rovnako natiahnuté sú aj zadné svetlá a pravdepodobne budú vybavené LED technológiou. Dizajn tohto modelu navrhlo dizajnérske centrum značky ktoré sídli v nemeckom Frankfurte, ktoré má na starosť Gregory Guillaume, viceprezident dizajnu Kia Motors Europe. Jednou z hlavných predností nového CUV bude digitálny 1,3-palcový prístrojový panel Supervision, ktorý v automobile nahradí nie len tradičný tachometer a otáčkomer, ale zároveň bude vodičovi zobrazovať aj rôzne potrebné informácie. XCeed bude dostupný vo viacerých variantoch, z ktorých niektoré budú vybavené aj systémom voľby jazdného režimu Drive Mode Select. Podľa zvoleného režimu sa následne prispôsobí riadenie, reakcie prevodovky a tiež plynového pedála. Je zrejmé, že Kia si pre vodičov tentokrát prichystala naozaj výnimočné vozidlo, ktoré čoskoro začne brázdiť aj slovenské cesty.

Nový zákon o prevádzke vozidiel bude platný už v máji

(20.4.2018)

Ministerstvo dopravy pripravilo novú právnu normu, ktorá bude upravovať prevádzku vozidiel na cestnej premávke. Súčasný zákon, platný od roku 2004, bol už 19-krát novelizovaný. Mnohé predpisy pre schvaľovanie vozidiel sa viackrát zásadne zmenili, preto bolo potrebné celý zákon komplexne prepracovať. Nový zákon už podpísal aj prezident Andrej Kiska a oficiálne do platnosti vstúpi v máji. Komplexné spracovanie nového zákona vykonalo ministerstvo za účelom zosúladenia právnych predpisov v Slovenskej republike so smernicami Európskej únie.

Nová právna úprava pojednáva o cestných technických kontrolách, schvaľovaní a prevádzke vozidiel v cestnej premávke a upravuje systém kontroly upevňovania nákladu. Nový zákon ďalej upravuje aj kontroly originality, technické a emisné kontroly. Nová právna regulácia okrem iného prinesie sprísnenie podmienok pri posudzovaní technického stavu vozidla a povolenie preregistrácie vozidiel s pravostranným riadením, ktoré vychádza z rozhodnutia Súdneho dvora EÚ. Zákon v neposlednom rade stanovuje minimálne požiadavky na systém cestných technických kontrol, ktoré majú viesť k zníženiu emisií a zvýšeniu bezpečnosti na cestách.

Registrácia zahraničných vozidiel by mala byť jednoduchšia

(12.2.2015)

Ak ste si do nedávna chceli doviezť vozidlo zo zahraničia na bežné používanie, museli ste ho mať naďalej registrované v zahraničí alebo ho dať prerobiť na ľavostranne riadené. Ani to však nebolo najjednoduchšie, a okrem množstva finančných prostriedkov si celý proces vyžadoval množstvo byrokracie. Rovnaká situácia s vozidlami dovážanými zo zahraničia bola aj v Poľsku a Litve, kde autá s volantom na pravej strane neboli pripúšťané k registrácii. To viedlo k súdnemu sporu, ktorý sa dostal až pred Európsky súdny dvor. Ten rozhodol v prospech držiteľov takýchto vozidiel.

Od marca 2014 tak nemôže žiadna z členských krajín Európskej únie brániť v registrácii a ďalšom využívaní pravostranne riadených vozidiel, ktoré boli dovezené zo zahraničia. Toto rozhodnutie pritom neplatí len pre Poľsko a Litvu, ale aj všetky ostatné členské krajiny. Keďže Európska komisia považovala prerábanie vozidiel na ľavostranne riadené za závažný zásah do konštrukcie vozidla, rozhodnutie napokon bolo jednoznačné: vozidlá dovážané zo zahraničia budú registrované vo všetkých krajinách EÚ a to bez ohľadu na tamojšiu formu premávky. Kritici sa samozrejme nevzdávajú a naďalej tvrdia, že toto rozhodnutie je nešťastné a ohrozuje bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky. Aj preto je stále otázne, ako sa rozhodnutie najvyššieho úradu bude napokon uplatňovať v praxi.

Vozidlá so špeciálnym EČV typu C musia byť poistené

(8.8.2014)

Na všetky podomácky vyrobené traktory, vlečky alebo akékoľvek pojazdné stroje, slúžiace na poľnohospodárske či iné pracovné účely, musí byť podľa najnovšej novely zákona o cestnej premávke, uzatvorené PZP. Súvisí to s povolením používať tieto vozidlá aj na bežných cestných komunikáciách.

Na to, aby ste na podomácky vyrobenom vozidle alebo s ručne vyrobenou vlečkou mohli jazdiť aj po cestách I., II. a III. triedy je potrebné, aby bolo tomuto vozidlu pridelené špeciálne evidenčné číslo. Ide o tzv. EČV typu C, na ktorého pridelenie je potrebné podať žiadosť na príslušnom dopravnom inšpektoráte a uhradiť poplatok 33 eur. Tento poplatok je jednorazový a povolenie je platné tri roky. Okrem tohto špecifického čísla je potrebné takéto vozidlo aj zákonne poistiť, a to v ktorejkoľvek slovenskej poisťovni. Cena PZP je tiež stanovená pevne, a to na 25 eur. Povinné zmluvné poistenie na tento typ vozidla si je možné uzatvoriť tiež cez internet a to na stránke netfinancie.sk.

Bojíte sa pokút? Poistite sa!

(24.9.2013)

Áno, čítate správne – existuje už aj poistenie proti pokutám! Ak vás táto informácia zaujala, sledujte pozorne dianie na Slovensku – z Českej republiky totiž prichádza združenie, ktoré chce našim motoristom poskytovať svoje služby!

Toto české združenie poskytuje poistenie proti pokutám za ročný poplatok 2799 českých korún, v rámci ktorého rieši také priestupky ako:

- prekročenie rýchlosti jazdy mimo obce od 25 do 29 km/hodinu a v obci od 15 do 19 km/hodinu
- otáčanie alebo cúvanie na miestach, kde je to zakázané
- nezastavenie vozidla za vozidlom pravidelnej verejnej dopravy osôb
- obmedzenie protiidúcich vodičov pri obchádzaní prekážky v cestnej premávke
- obmedzenie alebo ohrozenie vodičov pri zaraďovaní sa po predídení
- neprispôsobenie rýchlosti jazdy
- nedanie prednosti v jazde pri odbočovaní vľavo protiidúcim vozidlám
- státie na cestnej zeleni a inej verejnej zeleni

V praxi to pre českého vodiča znamená asi toľko, že pokutu odmietne na mieste uhradiť a požiada o správne konanie. To si vezme na starosť už spomínané združenie, ktoré posiela príslušným úradom námietky a obštrukcie, čím často umelo predlžuje celé konanie až úradníci často nestihnú zákonom určenú lehotu na jeho vybavenie. Ak sa vám takéto konanie morálne nebridí a radi využívate „diery“ v zákone, potom možno túto službu budete môcť už čoskoro využiť aj na Slovensku!

Objektívna verzus Subjektívna zodpovednosť

(21.11.2012)

Od júla 2012 platí novela zákona o cestnej premávke a ňou schválená objektívna zodpovednosť. V praxi to znamená, že za priestupok spôsobený vozidlom zodpovedá vždy jeho majiteľ. Nezáleží teda, či auto v čase nehody šoféroval váš kamarát, sused či kolega – zodpovedný ste vždy vy. A aj pokuta bude platená z vášho vrecka.

S novelizáciou sa okrem objektívnej zodpovednosti zaviedol aj nový cenník, ktorého sadzby sú ešte vyššie než boli doteraz. Tu si môžete pozrieť porovnanie sadzieb pre objektívnu a subjektívnu zodpovednosť:

Porovnanie pokút za prekročenie povolenej rýchlosti

Objektívna zodpovednosť

Subjektívna

zodpovednosť

V obci

Mimo obce

V obci

Mimo obce

6 – 10 km/h

15 €

--

10 €

--

11 – 15 km/h

39 €

30 €

30 €

20 €

16 – 20 km/h

66 €

42 €

60 €

30 €

21 – 25 km/h

96 €

66 €

100 €

40 €

26 – 30 km/h

141 €

99 €

130 €

60 €

31 – 35 km/h

201 €

162 €

150 €

100 €

36 – 40 km/h

270 €

201 €

200 €

150 €

41 – 45 km/h

342 €

270 €

Správne konanie

200 €

46 – 50 km/h

402 €

342 €

280 €

51 – 55 km/h

471 €

402 €

Správne konanie

56 – 60 km/h

540 €

471 €

61 – 65 km/h

600 €

540 €

66 – 70 km/h

699 €

600 €

71 – 75 km/h

798 € *

699 €

viac ako 75 km/h

--

798 €

* viac ako 70 km/h

Zdroj: PZ SR

Pozitívnou správou je aspoň fakt, že objektívna zodpovednosť sa vzťahuje na každého občana SR bez rozdielu. Pokute za priestupok sa teda v prípade objektívnej zodpovednosti nevyhnú ani poslanci či sudcovia!